Poslednjih desetak godina mehatronika se u svetu promoviše kao nova multidisciplinarna (višestruka) tehnička oblast. Prateći ove tendencije, i u srednjim školama je pokrenut pilot-program sa adekvatnim nastavnim sadržajima. Mehatronika posmatra proizvodnju u celosti, fokusirajući se pritom na fleksibilne proizvodne linije i robotiku. Potpuna automatizacija proizvodnje mehaničke prirode (manufacturing) predstavlja veliki izazov. Glavna primena je u automobilskoj industriji, proizvodnji mobilnih telefona, laptopova, ali i jednostavnijih proizvoda poput elektromotora, pumpi, kućanskih aparata. Roboti i manipulatori se najviše primenjuju za pakovanje proizvoda, poslove zavarivanja, farbanja itd. Fleksibilnost se ogleda u tome što se proizvodne linije lako preuređuju za druge potrebe i različite asortimane proizvoda, kako i zahtevu tržišta. To se postiže svestranom primenom računara koji se lako preprogramiraju, te preuređivanjem linije i primenom robotskih ruku koje su, po prirodi stvari, stvorene za izvršavanje različitih poslova.
U našoj školi su stvoreni uslovi da đaci stiču odgovarajuća praktična znanja. U stručnim kabinetima se nalaze CNC mašine, robotska ruka, PLC uređaji (programabilni logički kontroleri), razvojni sistemi za programiranje i testiranje mikrokontrolera, senzori i izvršni organi (pogotovo u oblasti pneumatike), kao i veliki broj PC računara.
Tehničari mehatronike osposobljavaju se za projektovanje, montažu, puštanje u rad i održavanje manjih fleksibilnih proizvodnih linija koje u sastavu imaju i robotske ruke. Pored toga, stiču određene veštine u programiranju robota, upravljačkih (PLC) uređaja, mikrokontrolera i jednostavnijih programa za praćenje i upravljanje proizvodnjom (SCADA).
U proizvodnim preduzećima i projektnim biroima. Sve veći broj manjih preduzeća i privatnika (radi povećanja konkurentnosti, efikasnosti i asortimana proizvoda) počeo je da investira u manje fleksibilne automatizovane proizvodne linije i robote. Takvim firmama biće neophodni mladi kadrovi koji se razumeju u nove tehnologije.
Ovako koncipirane osnove omogućuju uspešan nastavak školovanja na visokim školama ili fakultetima, ne samo iz oblasti mehatronike, elektrotehnike i mašinstva, nego i drugih inženjerskih disciplina.
Naziv predmeta | I razred | II razred | III razred | IV razred |
---|
Opšteobrazovni | ||||
---|---|---|---|---|
Srpski jezik i književnost | 3 | 3 | 3 | 3 |
Strani jezik | 2 | 2 | 2 | 2 |
Fizičko vaspitanje | 2 | 2 | 2 | 2 |
Matematika | 3 | 3 | 3 | 3 |
Računarstvo i informatika | 2 | |||
Istorija | 2 | |||
Likovna kultura | 1 | |||
Geografija | 2 | |||
Hemija | 2 | |||
Biologija | 2 | |||
Sociologija sa pravima građana | 2 | |||
Stručni | ||||
Tehničko crtanje | 2 | |||
Fizika | 2 | |||
Mehanika | 3 | |||
Osnove elektrotehnike | 4 | 3 | ||
Tehnička mehanika sa mehanizmima | 3 | |||
Mašinski elementi | 4 | |||
Elektronika | 3 | |||
Programiranje | 2 | |||
Elektromašinska priprema | 3 | 60 blok | ||
Hidrauličke i pneumatske komponente | 2 | |||
Hidraulički i pneumatski sistemi | 3 | |||
Digitalna elektronika i mikrokontroleri | 4 | |||
Sistemi upravljanja u mehatronici | 4 | |||
Električni pogon i oprema u u mehatronici | 5 | |||
Modeliranje sa analizom elemenata i mehanizama | 3 | |||
Programabilni logički kontroleri | 3 | |||
Mehatronski sistemi | 2 | |||
Testiranje i dijagnostika mehatronskih sistema | 5 | |||
Održavanje i montaža mehatronskih sistema | 5 | |||
Preduzetništvo | 2 | Građansko vaspitanje/Verska nastava | 1 | 1 | 1 | 1 |